16 November 2016

Ziarah & Sisipan 2016

السلام عليكم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ


Segala pujian bagi Allah SWT pemilik sekalian alam dan selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW ahli keluarganya sahabat-sahabat ránhum dan sesiapa yang mengikuti mereka dengan ikhlas hinggalah ke hari kiamat. Syukur kepada Allah SWT kerana dengan taufiq. hidayah dan inayah-Nya.

Demi 'KEHARMONIAN' keluarga Emah Abu dan Embah Tohirah selalu usaha idea kemudahan tersedia, kini Ziarah & Sisipan, kongsi dan pamit 2016. Hiyasilah tidurmu dengan titisan air wuduk. Selimuti tidurmu dengan kalimah Shahadah. Pejamkan matamu dengan alunan Zikrullah. Bantali tidurmu dengan sepotong doa. Semoga kita dalam penjagaan-Nya.

Sujudlah untuk Allah SWT di masa kita ada kudrat dan upaya kerana sujud di atas sejadah itu nikmat.

Janganlah ditunggu untuk hari tua kerana dahi orang tua yang ditarik nikmat untuk tidak sujud melainkan hanya di atas kerusi roda sahaja.

Bangunlah dan berilah sedikit masamu untuk Allah SWT.

Orang yang tak sujud pada Allah SWT lebih teruk dari iblis kerana sejahat-jahat iblis sujud pada Allah SWT.



Hidup ini tak seindah yang disangka tak semudah yang diduga, peritnya tak terjangka. Apapun kita harus percaya ada hikmah disebaliknya, perancangan Allah SWT jua yang sebaik-baiknya.

Saat kita tengah sedih, tak siapa tahu, apa yang kita rasakan, kita cuba untuk lakukan, tapi akhirnya air mata yang menemani.

Nak cari yang sempurna memang tiada di dunia ini, tapi yang menyempurnakan hidup kita Insyaallah wujud.

Jangan dipandang apa yang dilihat tapi pandanglah apa yang kita tak nampak kerana di situ letaknya 'KEHARMONIAN' InsyaAllah. Hidup ini akan lebih indah jika kita setiap perkara dilaksanakan kerana Allah SWT.



Aku bukan jemu dan terhegeh-hegeh nak beritahu dengan orang yang tak nak tahu. Kadang kala aku terlalu berusaha untuk tidak menyakiti hati orang lain walhal orang lain tidak pernah pun terfikir untuk jaga hati aku.

Hari ini aku bimbang jika hari ini terakhir hidupku. Adakah lagi subuh esok untuk bernafas dan bersujud kepadamu, Ya Allah... berikan aku kesempatan untuk menebus segala kesalahanku, dosa-dosaku, hadirku damai, hampir 10 tahun 'Ziarah' yang mampu sebelum dihujung nafasku, harap kalian utamakanlah 'KEHARMONIAN'.

Adakala kita bersalah, Allah SWT datangkan dia untuk menegur.

Adakala kita betul, Allah SWT datangkan dia yang patut ditegur.

Adakala kita diuji, Allah SWT datangkan dia untuk membantu kita.

Adakala dia diuji, Allah SWT beri kekuatan untuk kita bantu dia.

Jadi, hargailah dia mungkin kerana dia kita menuju jalan ke Syurga, Subhanallah.

Sifat makhluk yang tiada sempurna teguran sindiran merestui hajat-hajatku hari ini aku di atas tanah, mungkin esok tanah diatasku. Diakhiri doa, Al-fatihah untuk Arwah-Arwah yang meninggalkan kita dahulu moga roh-roh mereka dicucuri rahmat berkekalan. Kupohon maaf zahir batin jaga diri. Jaga keluarga yang dapatku ucapkan kesemuanya kini noktah ziarah, sisipan dan pamit terakhir 2016. Wassalam. 



Ikhlas,

Haji Mohd Tamyes B Abu Bakar
1.12.2016

No comments: