28 December 2010

Urutan 3 - Perubahan



السلام عليكم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

Alhamdulillah coretan Ziarah dapat menepati tujuannya dan mula dapat merungkai sinar harapannya. Biarlah yang tiada atau yang masih ada, kami berdua tetap berpuas hati dapat berkongsi pengalaman yang lampau.

Terima kasih banyak-banyak kepada Taslimah, permulaan ziarah makam Embah Tohirah semoga menjadi urutan yang tidak mengetahui atau tidak mengenali dan tiada kemesraan agar dapat manjadi tanda keharmonian yang sebenar walaupun hanya wakilnya sahaja.


Ziarah terbaru - 27 Mac 2010

Ucapan terima kasih banyak-banyak kesemuanya atas kesudian menatap dan merungkai tanpa jemu jadikan coretan Ziarah seperti Melodi di TV3, sepi tetapi terus mengikutinya. Jangan puji-puji tinggi takut terlupa diri, I like you all?? Jangan marah speaking London pulak, sebenarnya kami berdua adalah tukang karut kalau Dikir Barat dan Tok Dalang jika Wayang Kulit, hingga larut fajar mengumpul bahan-bahan yang terkambus dalam peristiwa lalu menuju keharmonian kekeluargaan.


Kami berdua, Wak Hamim (gambar atas), Paman Yes (gambar bawah)

Gelombang-gelombang positif atau negetif, oleh itu kita perlu mencari keharmonian yang sebenar, usaha-usaha kemesraan dalam perjumpaan pertama boleh dijadikan contoh terbaik telah berjaya menyatukan sebahagian daripada keluarga besar Embah Abu. TAHNIAH, TAHNIAH dan TAHNIAH kepada Penganjur dan AJK terlibat. Semoga kerjasama ini dapat dikekalkan dan diteruskan oleh semua pihak.

Oklah dulu giliran yang lain pula menyusul, andai tersalah bahasa terlanjur bicara ribuan maaf dipinta sebelum mengundur diri.


Sebelum terlupa, dalam sorotan lensa kamera terpancar sebahagian wajah-wajah harapan, asuhlah dan jadikan pelapis generasi Embah Tohirah dan Embah Abu melalui 1 Malaysia seribu wajah.
Walaupun dalam dunia siber macam-macam terjadi, kita harus terus berusaha dan berdoa serta pupuklah, berikanlah, dengarilah, sayangilah keluhan mereka. Anak-anak yang kita warisi adalah cahaya hidup keluarga, bekalkanlah ilmu dunia akhirat yang seimbang. InsyaAllah diberkati Illahi. Amin.

Khabar ziarah:

1. Isteri Paman As (bibik Pah) masih dalam rawatan

2. Cucu Paman As (anak kepada Salwa) meninggal dunia

3. Paman Yes menjalani pembedahan di PPUM. Alhamdullilah, beransur pulih ......

Terima Kasih


Wasalam

1 comment:

nasrudin /nasir said...

Assalamualikum wm wb
Membaca, mengamati dan menjiwai apa yang ditulis Paman Yes disamping cuba mengingati sejarah dulu (rasanya ingatan cuma dapat berbalik semasa Majlis Sunat Paman Nuni di rumah Arwah Mbah Abu tahun..tak pasti) tanpa terasa air mata juga ikut membasahi pipi tanpa sedar.
Seingat saya rumah arwah Mbah Abu (tak berpeluang untuk mengingat kebersamaan dengan Arwah Mbah Tohirah) tinngi rumahnya, boleh masuk kereta dibawah rumah. Disebelah daput agak turun sedikit/split level. Kat dapur seingat saya ada kotak kayu tempat menyimpan memeram pisang berangan.
Tempat mandi didepan rumah semacam parit atau kolam agak panjang ada tangga masuk kekolam untuk mandi. disebelah rumah juga ada kolam rasanya dan banyak ikan samaada di kolam sebelah rumah juga depan rumah, ikan bulan. Belakang rumah ada pokok buah enam-enam yang rasanya agak masam-masam manis berbuah dipangkal pokok.
Ada kambing peliharaan arwah Mbah Abu yang terletak dibawah rumah sebelah dapur.
Insyallah akan kami usahkan bersama adik beradik untuk menyahut ajakkan Paman Yes untuk berkunjung/berziarah ke kubur arwah Mbah Tohirah dan Mbah Abu dalam waktu terdekat. Kepada Wawi, Rahimah, Aishah, Latifah, Faisol, Abu Zaki dan Farid marilah bersama kita kunjungi tanah tumpah keluarga Embah Abu Mbah Tohirah. Mungkin kalian tidak pernah merasai kehiduapan yang pernah di alamai oleh Wak Hamim, Mak, Paman Yes dan Bibik Paman sewatu di Perak dulu, namun tak bererti kita harus tidak menjiwai pengalaman lampau mereka. Kejayaan kita adalah dari permulaan yang sulit mereka alami sewaktu waktu dulu.

Wassalam..